Tractorpulling Cadzand en Aagtekerke 2019

Afgelopen week is in de werkplaats extra aandacht aan het differentieel gegeven maar geen afwijkingen geconstateerd.
Het weekend stonden we voor twee klassen ingedeeld, maar wel op verschillende locaties, de Unlimited in Cadzand en daarna in Aagtekerke de Modified.

Vrijdag avond is het team van Argos Oil Whispering Giant vertrokken richting het Zeeuwse om tegen elven op het terrein van Luteijn Hydraulics, team Russian Roulette te arriveren. Na een gezamenlijk biertje voor het slapen gaan en een heerlijk ontbijt, grotendeels verzorgd door Isaac Luteijn werd het laatste stukje naar Cadzand afgelegd.

Daar nog een enkel kort maar hevig buitje mogen ontvangen voordat de klasse aan de beurt was.
Door dit kleine stevige buitje was het om de baan heen behoorlijk drassig en op de baan, waar ons team de proeftrek had kon Hans totaal geen grip krijgen, eerst een groeiende linkerband, daarna een groeiende rechterband, en bij een afstand van 76,27 meter was de proeftrek zeker niet naar tevredenheid verlopen. De keuze voor een tweede run was dus snel gemaakt.
Met een mooi zonnetje en windje van zee droogde de baan snel op en bleek de kwalificatie run van een veel beter niveau, waardoor 101,41 meter voldoende was voor de finale.
Het team besloot wat meer gewicht naar achter te plaatsen en de trekhaak te wisselen. Een goede keuze want exact dezelfde afstand, hoe is het mogelijk, 101,41 meter werd in de finale bereikt. Met bijna achtenhalve meter voorsprong kon weer eens een 1e podiumplek betreden worden. Hierdoor is er voor ons team een significante verandering in het klassement ontstaan. Met nog één wedstrijd te gaan staan we nipt voor, op de eerste plek.

Veel tijd om dit te vieren hadden we niet. De tractor moest direct ingeladen worden om de anderhalf uur rijden verder gelegen wedstrijdterrein van Truck en Tractorpulling Aagtekerke te bereiken, waar de tractor eerst omgebouwd moest worden voor de Modified afstelling.
Binnen een uur waren de motor en banden verwisseld en stonden we gereed voor de start.
De baan was, mede doordat de dag al was gevorderd, droger dan eerder deze dag in Cadzand en kon de start nog wel voor wat vertrekproblemen zorgen, zodoende werd besloten om in park ferme nog ook de tussenbak te verwijderen.
Bas op de bok, ging mooi weg en hoefde weinig te corrigeren. Met een redelijk gemak werd de full pull lijn gepasseerd. In de finale hebben we eigenlijk precies hetzelfde gedaan. Weinig correctie en een afstand van 104,19 meter was in Aagtekerke voldoende voor een eerste plek op het podium. Met de uitslagen van deze wedstrijd verandert er ook hier het één en ander in het klassement ten voordele van ons. Met twee plekken opschuiven staan we op dit moment voorlopig in de de top drie.

foto gemaakt door Gerald Verweij, waarvoor dank.

volgende wedstrijd:
Grand National : 3 augustus Lochem

Total Agri Beachpull Putten

Dit weekend stonden er 3 wedstrijden voor ons Argos Oil Whispering Giant team op het program bij Total Agri Beach pull putten. Zowel op vrijdag als zaterdagavond een strijd in de Unlimited en op zaterdag middag de Modifiedklasse.
Vanwege de hevige regenval en de verwachte vakantiedrukte op de weg werd de tractor, al voorzien van de beschermfolie tegen prut op het wedstrijdterrein, door het team 's middags via de polder naar Putten gereden. Rondom 6 uur arriveerde het team en werd uitgeladen, gegeten en gewacht op het ophalen van de tractor.

Deze avond werd er in de Unlimited gereden op de Mitas banden.
Vrij onverwacht kregen we de proeftrek toebedeeld. De baan was, mede door de weersomstandigheden enorm kleiig. Direct buiten de baan was het  drassig en er werd getwijfeld om vanuit het midden of meer rechts te vertrekken. Besloten werd vanuit het midden te vertrekken. Direct na de start trok de tractor naar links zodat Hans wel moest corrigeren en rechts van de baan op 94,04 meter was het gedaan. Bij deze run zat er niets meer in.
Nadat de volgende tractor had gereden werd besloten om genoegen te nemen met deze afstand. Achteraf misschien niet de juiste beslissing omdat hierna goede runs werden gereden en wij wellicht ook bij een tweede run er meer uit hadden kunnen halen. Een vijfde plek was deze avond onze eindbestemming.

Direct hierna werd de ergste klei van de banden gehaald, zodat de volgende dag de wielen snel gewisseld konden worden voor de Modified, waar Bas zou rijden met de Firestones.
Op dezelfde baan als vrijdag avond, maar inmiddels veel meer opgedroogd werd de tractor 's middags opgehaald voor het weegmoment. Vlak ervoor was de baan nog toegedekt voor een buitje, maar toen we op de weegbrug stonden, bleek de Modifiedklasse al gestart te zijn en werden de tractoren niet op volgorde voor de sleepwagen gezet.
Toen het de beurt was van onze Argos Oil Whispering Giant reed Bas zowel in de kwalificatie als de finale hard en rechtuit.
In de finale was goed te zien dat de baan flink was opgedroogd en dat er niet tegen aan te walsen was, dit te zien aan de hoeveelheid losse grond tussen onze tractor en de sleepwagen.
Met 96,88 meter konden we net het derde podiumplek pakken. Onze eerste beker van dit weekend. In het klassement konden we met deze punten weer iets dichterbij de top kruipen en geeft weer hoop voor de volgende wedstrijden.

Bij het ombouwen naar de Unlimited klasse werd besloten om toch weer voor de Mitas banden te gaan. Vorig jaar was al bewezen dat de Firestones de Unlimited niet kon brengen wat we verwachten en hadden we dit weekend de Alliance banden thuis gelaten.
Deze wedstrijd werd gereden op de baan aan de zeezijde. Prima baan met een kwalificatie afstelling die zorgde voor bijna alleen maar full pulls en een finale van 6 tractoren.
De meeste tractoren eindigden in de finale aan de linkerkant. Hiervoor gewaarschuwd is de sleepwagen een wielspoor naar rechts omgezet en met een lichte correctie kon Hans de sleepwagen meenemen tot 97,66 meter, dat goed was voor een tweede plek. Tevreden over het resultaat én de Mitas banden konden we voor de  tweede keer dit weekend het podium beklimmen. De top in het Unlimited klassement ligt nog steeds dicht bij elkaar.

Volgende wedstrijd:
Grand National : Modified 20 juli Aagtekerke
Grand National : Unlimited 20 juli Cadzand

Tractor Pulling Oudenhoorn 2019

Afgelopen week werd het een klus om alle banden weer kleivrij te krijgen, maar het lukte ons teamlid Arie met behulp van een stevige waterstraal.


Eindelijk weer een zonovergoten weekend en met de Modified opstelling van de Argos Oil Whispering Giant reed het team zaterdag in het begin van de middag richting STPO in Oudenhoorn.
Met de Alliance banden en de juiste opstelling was het een kwestie van alleen uitladen en tanken.
En voor de klasse begon genieten van het spektakel en de, op de heenweg voorbereide,  maaltijd.

In het begin van de avond stond de Modified klasse op het programma.
De baan was aan de bovenkant hard maar op zich ging de kwalificatie run goed. Bas vertrok vanuit het midden en hoefde amper te corrigeren waardoor een halve meter voor de full pull een afstand van 109,46 meter gemaakt werd.
Omdat het team dacht dat er meer snelheid in de tractor op deze baan te krijgen was, werd er vóór de finale de vertragingsbak verwijderd.


Helaas had dat niet het gewenste resultaat. De baan was onverbiddelijk en met een op zich geen verkeerde run waren de afgelegde 90,53 meters niet voldoende voor een podiumplek.
Een vierde plek zorgt voor de nodige punten maar het wordt een uitdaging om weer aansluiting te krijgen op de koplopers.

Na nog genoten te hebben van de Minipullers werd op huis aangegaan. Hier volgde nog wel een aardige vertraging omdat zo rond Rotterdam een band van de bus klapte. Vlak voor een afrit, dus die werd snel genomen en op een veilige en verlichte plek moest de band gewisseld worden. 

volgende wedstrijd:
Grand National : Putten, 13 juli

Made Powerweekend 2019

Op het Made's Power Weekend moesten alle zeilen bijgezet worden om het terrein begaanbaar te maken en houden waardoor de organisatie had besloten dat het terrein ook voor de deelnemers later openging op zaterdag. Hierdoor kwamen er in korte tijd veel teams aan bij het evenemententerrein en duurde het even voordat ook ons Argos Oil Whispering Giant team op de juiste plaats op het terrein konden parkeren
Meteen begon het ombouwen naar de Modified opstelling. Een geluk bij een ongeluk, door de nog vallende regen werd de wedstrijd een uur uitgesteld en omdat we ook als tweede klasse gepland stonden was er alle tijd om de tractor wedstrijdklaar te krijgen.

De baan was eigenlijk nog wel te nat om een goede strijd te strijden. Vanwege het weer besloot de organisatie voor de meeste klassen een floating finisch afstelling in te stellen.
Bas reed rustig weg en de tractor hing goed in balans over de baan. Toch voorbij de 60 meter begon het linkerwiel weer te groeien en moest een diskwalificatie voorkomen worden door te remmen en het verlies van meters te nemen. Hierdoor werd afstand van 96,12 en een 6e plek ons deel.

Voor dit weekend zijn in totaal drie sets banden meegenomen, zodat voor de Unlimited klasse en de Heavy Modified op zondag de keuze ter plekke genomen kon worden. Voor de Unlimited werd door Hans voor de Alliance banden gekozen. Na het nodige snijwerk aan het profiel van de banden werden ze ook weer in de folie gezet om te veel prut aan de banden voor de run te voorkomen voordat naar parc ferme werd gegaan.

De verwachtte regen bleef uit en de  baan was flink opgedroogd in de loop van de middag.
Hiermee kreeg de Giant genoeg grip om weg te komen maar moest de rechter buitenlijn goed in de gaten gehouden worden.
De afstanden in de kop lagen dicht bij elkaar en met maar  7 cm tekort op de andere turbine tractor resulteerde de 101,17 meter in een 5e plek.
Niet helemaal tevreden, maar je kan niet alles hebben werd de tractor weer richting bus gereden.

De volgende morgen was de keuze weer aan Hans die besloot om vandaag, zeker omdat het de laatste Eurocup van het seizoen zou zijn voor de Heavy Modified, geen risico's te nemen en de Mitas banden die vorige keer in deze klasse goed gewerkt hadden ook nu weer onder de tractor te zetten.
De Argos Oil Whispering Giant pakte direct na de start goed op maar moest er onderweg flink gecorrigeerd worden. Met een naar links neigende Giant werd even van het gas af gegaan om daarna direct weer gas te geven, om zodoende de kalklijn aan de linkerkant te ontwijken. Dat lukte en werd de full pull lijn netjes voorbij gereden.
In de finale run, werd weer vanuit het midden vertrokken maar na de start ging de tractor wat meer de hoogte in en dan kan je geen kant op. Corrigeren had geen zin meer en, om een diskwalificatie te voorkomen, werd de Giant op  82,99 meter stilgezet.
Deze afstand was voldoende om in het eindklassement een derde podiumplek te betreden.
Alvast één mooie eindzege in 2019.

Op de terugweg naar huis, viel geen spatje regen. Dat was maar goed ook, anders hadden de slippers van één van de teamleden de reis niet overleefd.

volgende wedstrijd:

Grand National : 22 juni Oudenhoorn.

Tractor Pulling Hassmoor 2019

Zondagmorgen werd op tijd de loods geopend om de tractor te voorzien van de Firestone banden voor de Modified. De Alliance banden werden in de aanhanger verruild voor de gloednieuwe Mittas Pullers en nadat er brandstof was geladen vertrok het team Argos Oil Whispering Giant rond de klok van één uur richting Hassmoor in Duitsland om op uitnodiging een wedstrijd mee te rijden in de Duitse competitie.

Tegen acht uur in de avond kwam het team op het wedstrijd terrein aan, waar onder een drankje in het gezellige pullerscafeetje wat werd bijgepraat met de andere teams.
Toch was het weer vroeg dag. In Nederland niet gewend om 10 uur 's morgens al te beginnen aan de wedstrijd, moest op een redelijk vroeg tijdstip de tractor omgebouwd worden naar de Modified setting zodat rond de klok van half 11 deze klasse, als tweede op het programma, kon beginnen.
Het was gelijk al druk wat toeschouwers betreft. Veel animo voor de Duitse wedstrijden.

De baan was in het midden prima, maar beide kanten waren erg rul. Kwam je naar links of rechts, was er geen houden aan. Maar de tractor pakte goed op en Bas hoefde de Argos Oil Whispering Giant nauwelijks te corrigeren. Met een redelijk gemakkelijke 109,35 meter naar de finale. In de eindstrijd was het niet anders. Vanuit het midden recht op het doel af. Met een afstand van 120,10 meter redden we het niet niet de hoogste plek te betreden, maar een goede tweede plek was een mooi uitgangspunt voor de rest van de dag.

Er was tijd genoeg om de banden te wisselen naar de splinternieuwe Mittas banden en de motoren naar de Unlimited setting. Deze wedstrijd was een goede gelegenheid om te kijken hoe deze banden reageren. Ons team moest als eerste een afstand neerzetten. Hans trok mooi op en reed eerst netjes via het midden richting de finish. Maar rond de 70 meter begon de tractor naar links te trekken. Hans zorgde bijna voor wat miscommunicatie met de eindvlagger door even van het gas te gaan, zodat de rode vlag al in de aanslag stond om omhoog te gaan. Maar net op tijd realiseerde de oplettende vlagger dat Hans weer gas bij gaf en doortrok naar 104,70 meter. Daar kwamen de daaropvolgende tractoren niet overheen zodat een eerste plek ons ten deel viel. De Mittas banden hebben goed werk verricht en hebben we hiermee weer een goed stel reservebanden.

Opperste concentratie in parc ferme

Zo rond zessen kon de reis, met weer twee bekers en dank aan de organisatie van Tractor Pulling Hassmoor richting het zuidelijk gelegen Holland aangegaan worden. Een tevreden team die met weer een kort sleutel- en controleweekje voor de boeg aankomend weekend Made op het programma heeft staan.

eerstvolgende wedstrijd
Grand National : 15 juni Made
Eurocup : 16 juni Made.

Subcategories