Argos Oil 2019

 

Argos Oil
Voor het vierde jaar is Argos Oil, distributeur van aardolieproducten, de hoofdsponsor van ons team, Argos Oil Whispering Giant.
De smeermiddelen van Argos zijn stuk voor stuk ontwikkeld om machines onder alle omstandigheden optimaal te laten presteren. Of het nu gaat om binnen- of buitenwerk, te water of op het land. Voor meer info: zie www.argosdirect.nl

Hoe betrokken deze sponsor bij ons team is, blijkt wel uit het feit dat afgelopen week Bas, namens het team, een foto op aluminium uitgereikt heeft gekregen met onze machine.

 

De foto is gemaakt op Power Valley in Langedijk. Een Tractor Pulling evenement die dit jaar voor de derde keer plaats vindt en elk jaar groter wordt.
Argos Oil is hier ook altijd aanwezig, om hun relaties kennis te laten maken met deze prachtige sport. De foto die hier gemaakt is, wordt tevens gebruikt voor de product catalogus van Argos Oil.

Dank aan Argos Oil voor deze prachtige foto.

 

 

 

 

Save the date 2019 Langedijk

SAVE THE DATE, POWER VALLEY 11 mei 2019  

Ronkende motoren, glimmende tractoren en trucks, topsfeer.

Power Valley 2018 was een groot succes. Het Tractorpulling evenement bij Geestmerambacht in Langedijk waar naast de sportklasse en trucks, ook de Prostock, Modified en Unlimited klasse uit de Grand National aantraden.  In totaal 6 verschillende klassen werden er verreden. Daarnaast een goede organisatie, mooie truckshow, prachtige VIP tent en bovenal mooi weer.

Het succes van vorig jaar willen we natuurlijk in 2019 minimaal evenaren.
Op 11 mei 2019 gaat voor de derde keer Power Valley knallen. Ook nu weer met onze Unlimited, Modified en Pro stock klassen, maar nu met nóg een grand national klasse, de Mini Unlimiteds!!!  Ook de sportklassen en trucks zullen weer als vanouds meedoen.

Als klap op de vuurpijl niet één, maar twee banen zodat er nog meer klassen aan bod komen en u nog meer te zien krijgt.
Voor degene die vorig jaar geweest zijn, een prachtige gelegenheid om te zien hoe dit evenement groeit. Voor degene die vorig jaar gemist hebben of de wedstrijd alleen op RTL 7 gezien hebben, nog meer reden om nu wel live te zien hoe Truck en Tractorpulling leeft en ontwikkelt.

Ook dit jaar weer genoeg te doen bij en rondom de Langedijkse kleibanen.  Goede en voldoende (gratis)  parkeergelegenheid,  horeca stands, kinderspeelmogelijkheid, truck show en natuurlijk mogelijkheid om de deelnemende tractoren van dichtbij te bekijken in het rennerskwartier.

Net zoals vorig jaar is er ook weer een VIP tent. Voor bedrijven een mooie gelegenheid om hun relaties te ontvangen, maar je kan ook als toeschouwer een VIP kaart kopen: toegang hebben tot de VIP tent, waar de inwendige mens zeker weer niet vergeten wordt.  Maar wees er op tijd bij, het aantal VIP kaarten is gelimiteerd.

Seizoensafsluiting in Alphen

Het laatste weekend voor Argos Oil Whispering Giant van seizoen 2018 was aangebroken. Een druk seizoen, met als afsluiter een druk weekend. In Alphen werd afgelopen weekend op zaterdag het Nederlands Kampioenschap afgesloten en op zondag het, in Zweden afgelaste, EK gereden.

Voor de zaterdag hadden we voor de Unlimited een andere aanpak in gedachten, maar eerst werd de Modified gereden.

De baan was droog en kruimig. Er werd rechts van het midden gestart en direct na de start trok de tractor al richting het midden, maar vanaf een meter of dertig was er net genoeg gecorrigeerd om de middenlijn tot aan 98,46 meter  aan te houden. Net geen Full Pull, maar met twee finalisten toch een derde plek. Wetende dat, zonder wonderen, er niet meer in zit dan best of de rest, maar ook de concurrentie dicht bij elkaar zit, waren we enorm tevreden met onze derde plek vandaag. In het eindklassement zijn we geëindigd op de 2e plek. Voor ons een prachtig resultaat, zonder één keer eerste te zijn geworden in het seizoen, zo hoog op het eindpodium te staan.

Dit keer werd er tussen beide klasse niet omgebouwd. Alleen werden de Firestone Puller 2000 banden vervangen door Alliance Rocket Puller banden. Deze wil ons team graag testen, maar dan moet er wel vergelijkmateriaal zijn. Omdat we redelijk stevig op de 4e plek in het klassement stonden werd besloten om met de zelfde setting te rijden als de Modified, alleen met de andere banden.

Hiermee lieten we het publiek wel genieten van een run, maar werd tegelijkertijd een test uitgevoerd. Met de aanwezige Gerrit  Vinkers, vertegenwoordiger van Alliance werden de testresultaten besproken.

De banden voldeden geheel aan de verwachtingen. Met een te lichte tractor en drie motoren kreeg het Argos Oil Whispering Giant team de sleepwagen op 99,95 meter tot stilstand.

Net niet genoeg voor een finale run, maar voor zowel deze wedstrijd als het eindklassement een vierde plek.

Na een gezellige avond, nacht kon voor het Argois Oil Whispering Giant teamleden zondag beginnen zonder ombouw van de tractor voor de Modified klasse. Ook de Alliance banden werden deze dag in de Modified verder getest.

De eerste run eindigde op  98,88 meter. Volgens het EK reglement mag dan gekozen worden voor een tweede poging, die resulteerde in de gewenste Full Pull. De finale werd nogmaals met een prachtige afstand gereden en bleek 94,51 net voldoende voor 2e podiumplek in deze EK klasse.

Omdat ook de tractor in de zware setting vervoerd wordt en de dag ervoor ook al twee keer getest was met de Alliance banden, werd de ombouw tussen de twee klassen in gedaan. Hiermee konden we ook de banden testen in de Heavy Modified setting. Bovendien hoeft er dan niet op het eind van de dag nog omgebouwd te worden.

In de kwalificatie bleek motor 1 halverwege uit te vallen, gelukkig was er al voldoende snelheid om de Full-Pull lijn te passeren. In de finale trok de tractor met een licht hupje weg en weer trok motor 1 het niet tot het eind, met hierdoor 93,30 meter als resultaat. Waarschijnlijk hadden we met een werkende motor 1 onze concurrent niet bestreden, maar dat zullen we nooit weten. Toch heel tevreden met een derde plek op dit EK, waardoor we deze dag en dit seizoen ook heel mooi af konden sluiten.

 

Nederlands Kampioenschap:

Modified 2e plek
Unlimited, 4e plek

In Euro Cup:
Heavy Modified 4e plek

In Europees Kampioenschap:
Modified  2e plek
Heavy Modified 3e plek

 

Terugkijkend op een mooi weekend, goede organisatie, nette resultaten en goede testuitslagen werd in het begin van de avond de reis richting de thuisbasis aangegaan.

Eurocup Tractorpulling Great Eccleston 2018

Engeland is één groot museumland en een wedstrijd in Great Eccleston is de gelegenheid voor het Argos Oil Whispering Giant team om één van die musea te bezoeken. Dit jaar ging het team op donderdagavond onderweg om vrijdag eerst een bezoek te brengen aan het Imperial War Museum in Duxford. Een museum vol met vliegend en rijdend materiaal in allerlei categorieën.
Na dit bezoek moest er door de opstoppingen en wegwerkzaamheden nog bijna 5 uur gereden worden om het wedstrijdterrein te bereiken.

Zaterdag was het de hele dag droog en kon er genoten worden van de te rijden klassen. Tevens was er tijd om de gecontroleerde overspeed weer aan te sluiten. Bas zorgde traditioneel weer voor een verse maaltijd.

De Heavy Modified was de laatste klasse en stond op het eind van de avond gepland. Gezien het tijdverschil reden we deze rondom middernacht, Nederlandse tijd.
De baan werd droger naarmate de avond vorderde. Ook werd de baan niet voldoende aangereden zodat de sporen van de vorige teams enigszins aanwezig bleven.
Vanwege de kosten voor de overtocht was besloten om de aanhanger thuis te laten. Dit had wel tot gevolg dat de tractor met de kleine startkar gestart moest worden. Deze startkar moest met mankracht naar de baan getrokken worden. We hadden hierbij hulp van onze gast collega Joost (van  het Snoopy team) die zorgde voor extra mankracht om de kar op de baan te krijgen.
Als derde in deze klasse en met Bas op de bok, werd besloten om iets rechts op de baan te starten. De tractor ging rustig van start om na de eerste meters meer grip op te pakken. Dit resulteerde in een full pull.
Behalve de bandenspanning weer op de uitgangspositie te brengen, werd niets aan de balans gedaan, die voelde goed. De banden worden warm tijdens de run waardoor de bandenspanning iets oploopt. Vandaar de correctie voor de finale run. De banden waren net een paar weken geleden gebalanceerd en voldeden aan de verwachtingen.  
 


In de finale werd wat meer gas gegeven en reed de tractor wat wilder weg, met een groeiend wiel als resultaat. Hierdoor trok de Argos Oil Whispering Giant direct naar rechts. Er was net niet voldoende tijd om goed genoeg te corrigeren zodat het rechterwiel het witte krijt van de zijlijn overnam. Jammer, er zat wat kracht betreft een podiumplek in. Voor het eindklassement had dit niet uitgemaakt. We stonden met teveel achterstand om een plaats op te schuiven naar een hogere plek in het eindklassement.

Gezien de weersverwachting en de ervaring van de vorige bezoeken werd besloten om direct na de wedstrijd de tractor in te laden en de bus op het verharde pad rijklaar weg te zetten.
De eerste twee teamleden stonden om 6.00 uur op zodat in alle vroegte de reis naar huis kon beginnen. Goed dat dit besluit genomen was, want de regen naderde en het team reed net voor de buien uit richting Folkestone om de trein naar het vaste land te nemen.
Ook op het vaste land werd de bus niet echt nat toen de laatste kilometers van augustus werden verslonden.

Nu een weekendje wedstrijd rust, met daarna nog twee wedstrijden in het weekend van 8 en 9 september in Alphen, waar  de laatste wedstrijd in het Nederlands Kampioenschap en zondags het Europese Kampioenschap gereden wordt.

Tractorpulling Berghausen 2018

De paar dagen tussen Zele en de daarop volgende wedstrijd, een demo bij Tractorpulling-Berghausen, werd gevuld met diverse controles en een nieuwe noodstop, die zaterdagmorgen, voor vertrek, nog op de tractor werd gemonteerd.
Hierna ging het team rond de klok van twee de reis richting Duitsland aan. Hoe meer naar het oosten, hoe zonniger het werd. Begin van de avond kwam ons team aan op een zonnig evenementen terrein.


Zondag was het eveneens mooi weer. De rijders hadden besloten om van klasse te wisselen. Bas zou de Unlimited rijden omdat Hans na dit weekend op vakantie gaat en Bas de honneurs in de Heavy Modified in Great Eccleston gaat waarnemen.
Deze baan was echter niet optimaal. Bij alle klassen werd duidelijk dat je links van de baan moest blijven, vanwege de droogte in het midden en rechts van de baan. Ook in de Modified werd besloten om het rulle midden van de baan te mijden.
De eerste run, keurig aan de linkerkant gebleven maar resulteerde niet in een Full Pull.
Volgens de DTTO regels krijgt iedereen een tweede kans om zich te plaatsen voor de finale. Na wat aanpassingen, de tussenbak werd verwijderd, waardoor met dezelfde wielspin gereden kon worden als in de Unlimited, waren we klaar voor de tweede run die wel resulteerde in een Full Pull met dus plaatsing in de finale.
Besloten werd om voor de finale geen wijzigingen te doen, met redelijke goede run werd een afstand van 88,66 meter neergezet, dit was genoeg voor de eerste plaats.

foto: met dank aan Jan Werners.

Na de ombouw naar de Unlimited was het wachten tot deze klasse van start ging.
Weer vanaf de linkerkant van de baan gestart, maar helaas kon de rechte lijn niet vastgehouden worden. De tractor trok al snel iets meer naar het midden, waar de baan zo rul was dat met een groeiend wiel de pk’s niet meer te corrigeren waren en aan de rechterkant de witte lijn gepasseerd werd.
Met een tweede poging, volgens het reglement, in het vooruitzicht, werd door het team besloten dat het risico op deze baan te groot was om serieus de uitdaging nog eens aan te gaan.


Met een paar dagen voor de reis naar de volgende wedstrijd in het hoofd, werd genoegen genomen met de diskwalificatie in deze klasse.
Tijdens het opruimen en het laden van de bus, zorgde Bas voor de inwendige mens door pannenkoeken in diverse variaties te bakken. Na het verorberen van de maaltijd werd de reis naar huis aangegaan want maandag moest de kost weer verdiend worden.


volgende wedstrijd  26 augustus  Eurocup Great Eccleston.

Subcategories